*

henriautero

Mikä toinen "ääripää"?

Eilen itsenäisyyspäivänä kirjoitin tekstin otsikolla " Sosiaalikontrolliako lisää? ". Siinä käsittelen poliittista propagandaa ja vaatimusta vähäosaisen kansanosan seulonnasta eli sosiaalihygieniasta.

Kenen itsenäisyyspäivää me eilen oikein juhlittiin? Minusta tuntuu, että itsenäisyyspäivää juhli eilen fanaattisesti pääasiassa vain yläluokkainen eliitti linnassa ja kadulla marssivat natsit. Syytä juhlaan ei ole vähäosaisilla tai omilla aivoillaan ajattelevilla empaattisilla ihmisillä. Iso osa kansasta seuraa pukuloistetta kun eriarvoisuus ja sosiaalikontrolli lisääntyvät sekä natsit marssivat kadulla.

Eilen Helsingissä marssi mm. uusnatsistinen Pohjoismainen vastarintaliike. Eilinen Helsinki ilman natseja - vastamielenosoitus ei ollut mikään "toinen ääripää". Toki mukana oli myös radikaalivasemmistoa. Mielenosoitus oli kuitenkin yleisluontoisesti ihmisoikeuksien, tasa-arvon, demokraattisten periaatteiden ja jakamattoman ihmisarvon kannalla. Nämä eivät ole mikään "natsismille toinen ääripää" vaan länsimaisen demokratian perusta.

Kultainen keskitie ja toinen ääripää - narratiivi on aivotonta hölynpölyä. Toinen ääripää ei ainakaan ole demokraattisten oikeuksien kannattajat. "Kunnon veronmaksajat" kuulemma katselevat vain pukuloistoa kun "ääripäät riehuvat". Käsitys liian kunniallisesta ihmisestä on myöskin eräänlaista ääriajattelua.

Suomessa oli käytössä viime vuosisadalla sterilointilaki (1935 - 70-luku), jonka mukaan mielisairaita ja kehitysvammaisia voitiin steriloida vastoin heidän omaa tahtoaan. Tutkielmassa "Kansalaisihanne sterilisaatioasiakirjoissa v. 1935-1949" todetaan mm. seuraavaa: " Oikeanlaisen, hyvän elämänkulun välttämättömänä ehtona oli kyky ja halu tehdä työtä, elättää itsensä ilman muiden apua. Tämä näkyi mm. siinä, että lakia haluttiin soveltaa henkilöihin, jotka näitä kriteereitä eivät täyttäneet. "

Keskiluokkaiset ihanteet olivat siis keskeinen (sterilointi)rotuhygienian peruste. Nämä rotuopit olivat kuin suoraan kansallissosialistien ohjelmasta. Rotuhygieenista narratiivia palvelee nykyään mm. vaatimukset hoitojen rajauksista pitkäaikaissairailta ja diabeetikoilta sekä työttömiin kohdistuva sosiaalikontrolli ja huostaanotot (myös ennen) epämääräisillä syillä.

Myös muita demokratialoukkauksia löytyy maamme historiasta kuin pakkosteriloinnit. THL:n tutkimuksen Vaarantunut suojeluvalta mukaan lastensuojelumme on epädemokraattinen myös nykyään. Ennen alkoholistit suljettiin työlaitoksiin, joista luovuttiin vasta 1970-luvun lopulla. Nykyään heille tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa.

On totta, että "olemme itse edustajamme valinneet". Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että politiikalla ei olisi mitään rajoja (kuten perustuslaki ja ihmisoikeudet). Esimerkiksi ihmisiä ei voi täysin mielivaltaisesti kontrolloida tai eristää. Isomummuni oli tietääkseni punavankileirillä. Punavankileirit vankikuolemineen oli samaa kastia kuin natsien keskitysleirit. Tässä tekstissäni hieman syitä miksi inhoan sekä natseja, että "porvarillisen kunniallisia rikkaita veronmaksajia".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Edustat juuri sitä toista ääripäätä joka ei näe kuin omat oikeutensa ilman minkäänlaisia velvollisuuksia. Sinulla ei ole alkeellisintakaan kykyä asettautua sen asemaan joka joutuu ne sossunrahat tienaamaan. Asenteesi lähentelee eräänlaista sosiopatiaa.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Joo kyllä on kamalaa, säälin sinua Pylkkönen ja kovaa kohtaloasi! EI mikään mielestäsi ilmeisesti niin hirveää ole kuin toisista ihmistä huolen pito... ...

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Minä tienaan myös niitä rahoja ja erittäin mielelläni.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Nyt on pakko kysyä, onko laillinen "Helsinki ilman natseja" -mielenosoitus saanut jossain mediassa etuliitten Ääri -jotain?

Toimituksen poiminnat